Over Monsters en Stilte

Na een lange busreis vanuit Java komen we om 00.30 aan in Kuta, een populaire badplaats op Bali. Puck is hier in 2009 al geweest en het valt haar op dat het een stuk drukker en duurder is geworden dan 2 jaar geleden. We lopen door de smalle straatjes van Kuta en vinden na lang zoeken een prima hotel met zwembad. De volgende dag lopen we over de bekende Poppies Lane I & II en bezoeken de plek van de bomaanslag van 2004, waarbij veel mensen omkwamen. Hier staat nu een mooi monument. Ook lopen we over het strand, maar het is bewolkt en regenachtig deze tijd van het jaar, dus lang blijven we niet. Er staat een aardige wind dus waarschijnlijk ideaal voor surfers, waar er dan ook veel van zijn. Na 2 dagen hebben we de surfscène wel gezien en besluiten het binnenland van Bali in te trekken.

Vroeg in de ochtend pakken we een minibusje en een dik uur later staan we in Ubud, het culturele & spirituele centrum van Bali. We dwalen wat rond op zoek naar een hostel en worden op een gegeven moment aangesproken door een Balinees die ons zijn miniresort wil laten zien. We zijn onder de indruk wat we allemaal krijgen voor maar 150.000 Rupee (= 12 euro) per nacht. Een zwembad, een grote kamer inclusief een ontbijt. Dit konden we niet laten schieten en we boeken meteen voor een paar nachten. In onze kamer hebben we ook nog internet, deze hoort bij de buren en er zit natuurlijk een password op. We gaan een drankje drinken bij de buren en we hebben de inlogcode te pakken. Dit is ons ideale stekje in Ubud geworden!

Als je in Ubud bent mag je het Sacred Monkey Forest Sanctuary niet missen, dit is een groot en mooi park met veel apen. We vinden onderweg een stuk kokosnoot en voeren het aan een aap. Maar hij blijkt het niet echt lekker te vinden en andere apen doen ook niet veel moeite om het af te pakken. Als we bijna bij de uitgang zijn proberen we nog een foto te maken van ons tweeën, met een aap op de achtergrond. Maar opeens spring hij achter op mijn rugzak en pakt de zonnebrand uit de tas. Ik probeer het nog af te pakken maar hij krijst flink. Ik riskeer maar niet dat hij bijt en laat los. Succes ermee, hij was toch al bijna leeg.

Ubud heeft ook veel oude gebouwen met hun typisch Balinese beeldhouwwerken. In het centrum staat het Ubud Palace en Pura Saren Agung. Dit is een van de mooiste plekken van Ubud en hier zijn dan ook iedere dag veel toeristen te vinden. De eerste dagen in Ubud doen we niet veel meer dan door het dorpje lopen, lezen, zonnen of aan het zwembad liggen. Vaak lopen we dezelfde route naar het centrum over de Monkey forest road. Een paar dagen later besluiten we een motorbike te huren en de tempels in de omgeving te bezoeken. Het valt ons op dat bij de meeste tempels grote monster van papier-maché zijn gemaakt. Op deze monsters na maken de tempels niet echt indruk meer op ons, waarschijnlijk zijn we “tempelmoe”. We hebben er al te veel gezien.

Na ruim een week in ons miniresort willen we even verder kijken of we niet ergens anders nog een hostel kunnen vinden. Op goed geluk lopen we naar het westen van Ubud, langs mooie stukjes natuur en prachtige rijstvelden. Onderweg zien we weer een paar grote monsters van papier-maché. Het blijkt dat we een behoorlijk goede deal hebben en besluiten er nog maar een weekje te blijven bij ons paradijsje.

Het is vrijdag 4 maart en onze resort mannetjes hebben het steeds over de grote feestdag van morgen. Ze adviseren ons alvast wat eten in te slaan. Ook vertellen ze dat er vanavond een groot evenement staat te gebeuren op het voetbalveld van de school. Als we ‘s avonds gaan kijken blijken alle monsters van papier-maché vanuit de hele omgeving hier te verzamelen. Het is een mooie ervaring en ze steken er ook vuurwerk af. Al zijn het meer knallen dan siervuurwerk.

De monsters ofwel Ogoh-Ogoh, zijn bedoelt om de goden aan te roepen, zodat zij de kwade geesten verdrijven. Morgen is het Balinees nieuwjaar, dit wordt Nyepi of ‘de dag van de stilte’ genoemd. Op deze dag zijn de straten compleet verlaten, geen toerist, geen taxi, zelfs geen vliegtuigen, helemaal niks! Er loopt alleen een speciale patrouille van controleurs rond. Met deze “stilte” willen ze de geesten verwarren, zodat die denken dat het eiland onbewoond is en zich ergens anders gaan vestigen. Echt bijzonder om meegemaakt te hebben, zeker omdat veel toeristen speciaal hiervoor naar Bali afreizen.

De volgende dag huren we weer een motorbike en rijden we naar de tempel Pura Tirta Empul. Hier komt een waterbron uit de grond, waaromheen de tempel is gebouwd. De dag na het Balinees Nieuwjaar staat in het teken van reiniging en offerceremonies. Het is er dan ook hartstikke druk met Balinezen. Allemaal willen ze zich reinigen met water uit de heilige bron. Even later rijden we door naar Gunung Kawi, dit ligt op nog geen 2 kilometer verder. Het is een prachtig tempelcomplex gehakt uit de rotsen. Via een stenen trap lopen we het dal in naar het complex. Samen met de omliggende rijstvelden is dit een van de mooiste plekken van Bali.

Op de een na laatste dag maken we een “georganiseerde tour” langs de tempel Pura Luhur Batukau en de Jatiluwih rijstvelden. Deze liggen wat verder van Ubud af, op ongeveer 1,5 uur rijden. De tempel ziet er geweldig mooi uit en er is ook een ceremonie aan de gang. Na de tempel rijden we naar een restaurant met een geweldig uitzicht. Na de lunch rijden we door naar de Jatiluwih rijstvelden en zijn onder de indruk van het landschap.

In de verte zien we een regenui hangen en samen met de bergtoppen, de zee en de rijstvelden ziet het er adembenemend uit.

De laatste volle dag op Bali gebruiken we om een kookles te volgen, dit is inmiddels traditie geworden bij ons. We zijn maar met z’n drieën en krijgen dus bijna privé-les. We beginnen, bijna standaard, met een rondje over de markt en leren veel over de Balinese kruiden en groenten. De laatste dag vertrekken we vroeg naar het vliegveld. Om 11.30 zal ons vliegtuig vertrekken naar Thailand, onze laatste bestemming.

Over Monsters en Stilte
Door: Erik | Geschreven op 5-06-2011

• Home |
  • Contactformulier |

• THUIS!
    Begin april 2011 stonden wij weer op Nederlandse bodem.
    Discovering Asia zat er alweer op.
    Een volgende reis, dwars door de USA staat alweer op de planning. Onze reisverhalen zijn echter nog niet compleet, er zullen nog verhalen volgen over Java, Bali, onze meditatiecursus in Wat Kow Tahm en natuurlijk over hoe wij vast kwamen te zitten op Koh Phangan.
    Hou de site in de gaten voor de laatste updates en nieuwe verslagen over volgende reizen!